Tips voor een goede nachtrust

Staart u \'s nachts naar het plafond omdat u niet kunt slapen of niet in slaap kunt komen? Wij hebben een aantal tips op een rij gezet voor een goede nachtrust.

Vermijd blauw licht

Met blauw licht worden apparaten als smartphones, laptops of televisies bedoeld. Voor een goede nachtrust is het belangrijk om deze apparaten een uur voor het slapen te vermijden: het blauwe kunstlicht van de apparatuur zorgt ervoor dat het stofje melatonine minder wordt aangemaakt. En laat deze stof er nu net voor zogen dat u in slaap valt.

Leg uw smartphone aan de kant

Ook hebben meerdere onderzoeken aangetoond dat de straling van de smartphone de kwaliteit van het slapen kan beïnvloeden. Probeer eens een keer te slapen zonder een telefoon naast uw bed. Wie weet merkt u het verschil en gaat u het vaker doen. Een win-winsituatie: u heeft een betere nachtrust en er komt geen schadelijke straling vrij.

Zet uw televisie uit

Valt u wel eens in slaap met de tv aan? Dit kan invloed hebben op uw nachtrust. Wanneer u de televisie aan laat staan ontstaat er een visueel beeld waardoor uw hersenen actief blijven. Dit heeft invloed op uw slaappatroon omdat er normaal gesproken minder hersenactiviteit plaatsvindt in de slaap.

Zorg voor een standaard avondritueel

Probeer elke avond hetzelfde avondritueel aan te houden. Neem bijvoorbeeld voordat u naar bed gaat een warm bad, een kopje kamille thee om tot rust te komen of loop de laatste wandeling met de hond. Wanneer u er \'s avonds dezelfde gewoontes op na houdt weet uw lichaam dat het tijd is om melatonine aan te maken.

Eet niet meer na acht uur \'s avonds

Om te voorkomen dat u \'s nachts een enorme hoeveelheid aan energie heeft, kunt u beter niet meer na acht uur \'s avonds eten. In voedsel zitten namelijk koolhydraten die de bloedsuikerspiegel flink verhogen wat er toe leidt dat u een flinke energieboost krijgt. Heeft u toch flinke trek? Ga dan voor eten dat rijk is aan eiwitten of vetten. Deze voedingswaarden vullen flink waardoor een kleine portie al genoeg is.

Geen alcohol

U heeft het vast weleens gehoord: alcohol als slaapmutsje. Het is waar dat de alcohol ervoor zorgt dat u sneller in slaap valt, maar de kwaliteit van de slaap is minder goed. Dit komt doordat het veel energie kost om de alcohol in het lichaam af te breken. Het is dus niet verstandig om voor het slapen gaan nog een borrel te nemen.

Zorg voor een goed matras en bed

U ligt maar liefst één derde van uw hele leven op bed. Het is daarom belangrijk om te investeren in een goed bed en matras. Wanneer uw matras ouder is dan tien jaar is het verstandig om uw matras te vervangen voor een nieuwe. Deze twee factoren zorgen voor een comfortabele en goede nachtrust.

Boxspring-plaza heeft een breed aanbod boxsprings en matrassen voor een goede nachtrust. Heeft u vragen over welke boxspring of matras het beste bij u past? Bezoek onze showroom in Nijmegen.

Published on 19/11/2015 09:48:03
Your comment has been sent successfully. Thanks for comment!
Add Comment
Name:*
Email:*
Message:*
  Captcha
  Add Comment
Accept

Boxspring-Plaza gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen.